Skip to content

January 5, 2011

Feist külliyatı

Her ne kadar henüz sadece 3 solo albüm çıkarmış olsa da adına külliyat denecek kadar büyük eserler bırakmış ve bir sonraki albümleri için hayranlarını aşırı heyecanlanmasına sebep olmuştur. 3 albümdeki gelişim, değişim, ortak yönler, ruh hali vs belli oldukça insan acaba bundan sonraki albümü ilk 3 albümü doğrultusunda neye benzer diye düşünüyor.

İlginç bir şey ise albümleri ters sırada dinlemiş olmam çünkü her zaman tavsiye edilen veya yeni duyduğum bir sanatçının ilk önce son albümünü dinlemek isterim, sonra da çok beğenirsem diğer albümlerini de dinlemeye başlarım. Feist’ta ise istemsiz bir dinleme oldu. iTunes’ta yüklü bir çok dinlemediğim albüm var ve bazen tüm şarkıları rasgele çalarım, güzel bir şarkı duydum mu hemen kim olduğuna bakarım. The Reminder’dan sonra Let It Die albümüne geçişim (Bunda etkili olan şarkı When I Was a Young Girl) ve aynı şekilde Let It Die’dan sonra Monarch’a geçişim de ( Burada da etkili olan parça It’s Cool to Love Your Family) aynı şekilde oldu.  Bu sondan gelmenin faydası mı oldu zararı mı oldu bilmiyorum ama hangisinden başlasam başlayayım yine bu kadına hayran olacağımdan eminim. Her bir albümü o kadar Feist kokuyor ki hangi sırada dinlediğim önemli olmazmış gibi geliyor. Yine de her bir sonraki albümde kendini daha da belli etmiş, tarzını daha da belirginleştirmiş ve kalbimizde yerini sağlamlaştırmıştır.

Diğer ilginç bir şey ise albümlerdeki baze parçaların birini anımsatması diyebilirim, bunlara Kardeş Şarkılar diyorum. Müzikal olarak birbirine benzemeyebilir ama bir şekilde diğerini hatırlatıyorlar, belki notalarıyla, sözlerle veya enstrümanlarıyla.

The Reminder Let It Die Monarch
Now at Last Still True
Intuition La Sirena
Honey Honey Gatekeeper The Onliest
How My Heart Behaves

Şimdi geldik işin en zor kısmı olan en iyi albümü seçmeye. Aslında saçma bir şey ama yine de insan düşünmeden edemiyor acaba hangisini daha çok beğendim. Hemen düşününce yanıtını veremiyorum o yüzden bütün şarkılara puan verip en sonda toplayacağım ve ortalamasını alacağım. Listeyi en aşağıya ekliyorum ve sonuçlar şu şekilde:

1. Let It Die : 7.909091

2. The Reminder : 7.538462

3. Monarch : 6.7

10 puan alan 2 şarkım var: Limit to your love (gözağrım) ve Lonely Lonely (bir hayat hikayesinin özeti gibi)

Kanadalı olmasından kaynaklanıyor sanırım Fesit’ın Fransızca bildiğini biliyoruz ve bu Fransız etkisi albümlerinde yer yer  etkisini gösteriyor. İlk albümünde Monarch şarkısı fransız kraliyet filmlerinde çalanlara çok benziyor örneğin, 2. albümünde direk Fransizca söylediği Tout Document var ama son albümün kayıtlarını Paris’te tarihi bir evde yapmasına rağmen gittikçe kendileştiği için o etkiyi göremiyoruz.

Onun dışında albümlerde bariz bir şekilde gittikçe olgunlaşan bir Feist görüyorum. Sesi son albümde daha oturmuş, duygularını ifade ediş biçimi daha da keskinleşmiş, belki biraz daha kırılgan ve melankoliye sarılmış bir ruh hali görmek mümkün. Limit to your love, Lonely lonely ve Intuition etkisinden mi kaynaklanıyor bilmiyorum ama canlı parçalarda da sesinde/sözünde sevgiliye sitem ediyor. 1234 veya I Feel It All çok canlı parçalar olmalarına rağmen Mushaboom, When I Was A Young Girl veya It is Cool To Love Your Family parçalarındaki canlılığı, coşkuyu, toyluğu görmek zor gibi. Ve işin kötüsü bu çıkarımları yaptıktan sonra bir sonraki albümü o kadar merak etmeye başlıyorum ki, herhalde bizi yastan paramparça edecek bir şey çıkacak çünkü gidişat bu yönde. Ama olsun Feist ağlatırsa da güzel ağlatır, yine de severek dinleyebileceğime inanıyorum.

Bu gidişat (gittikçe kendileşme) bence hayranlarının bir kısmını kaybettirebilir çünkü sırf kulağa güzel geliyor diye veya eğlenceli diıe dinleyen insanlar bir süre sonra onu anlamayacak ve onu sıkıcı bulacaklardır. Belki de en değerli eserlerini o zaman verecektir kim bilir. Hadi Feist çıkar artık şu albümü…

1. “So Sorry” (Feist, Dominic “Mocky” Salole) – 3:12 9
2. “I Feel It All” – 3:39 6
3. “My Moon My Man” (Feist, Jason “Gonzales” Charles Beck) – 3:48 7
4. “The Park” – 4:34 7
5. “The Water” (Feist, Brendan Canning) – 4:46 7
6. “Sealion” (Feist, George Bass, Nina Simone) – 3:39 5
7. “Past in Present” – 2:54 6
8. “The Limit to Your Love” (Feist, Jason “Gonzales” Charles Beck) – 4:21 10
9. “1234” (Seltmann, Feist) – 3:03 8
10. “Brandy Alexander” (Feist, Ron Sexsmith) – 3:36 7
11. “Intuition” – 4:36 8
12. “Honey Honey” – 3:27 9
13. “How My Heart Behaves” – 4:26 9
AVG 7.538462
1. “Gatekeeper” (Feist, Gonzales) – 2:16 9
2. “Mushaboom” (Feist) – 3:44 9
3. “Let It Die” (Feist) – 2:55 6
4. “One Evening” (Feist, Gonzales) – 3:36 8
5. “Leisure Suite” (Feist, Gonzales) – 4:07 6
6. “Lonely Lonely” (music by Tony Scherr, lyrics by Feist) – 4:10 10
7. “When I Was a Young Girl” (traditional, inspired by Texas Gladden) – 3:08 9
8. “Secret Heart” (Ron Sexsmith) – 3:49 9
9. “Inside and Out” (Barry Gibb, Maurice Gibb, Robin Gibb) – 4:17 8
10. “Tout doucement” (Emile Jean Mercadier, Rene Albert Clausier) – 2:31 6
11. “Now at Last” (Bob Haymes) – 3:16 7
AVG 7.909091
1. “It’s Cool to Love Your Family” – 3:54 7
2. “The Onliest” – 4:03 7
3. “La Sirena” – 4:28 * 7
4. “One Year A.D.” – 4:50 ** 7
5. “Monarch” – 5:10 7
6. “That’s What I Say, It’s Not What I Mean” – 3:36 ° 5
7. “Flight #303” – 2:48 *** 6
8. “Still True” – 3:52 °° 8
9. “The Mast” – 4:43 6
10. “New Torch” – 4:19 7
AVG 6.7

Leave a Reply